Helt klar!

Tjooohooo !! Äntligen, äntligen är den klar och vi kan börja använda köksön som vanligt igen! Man vänjer sig väldigt fort med att ha mer yta, så att gå tillbaka till att inte ha köksön dessa veckor har varit riktigt jobbigt. Det känns som man klättrat på varandra när man lagat mat för att få plats haha! 
 
Men nu så, kan vi använda den! Jag är galet nöjd och det bästa av allt är jag följde min dröm och gjorde den, inte köpte en färdig! 
 
Skivan ser ganska blank ut på bilderna, den upplevs inte alls så i verkligheten! Utan den är matt, men lite mer åt det polerade hållet. 
 
 
Det har ju varit ganska mycket pyssel med att få den så pass "perfekt" som vi ville ha den ändå. 
 
Efter att vi tagit ur den ur formen och jag hade slipat av skivan lite lätt första gången utan att fylla några bubblor, såg ytan ut såhär;
 
Nu efter allt jobb ser den ut såhär; 
 
Jag har siktat flytspackelet för att få bort alla stora gruskorn och sedan "spacklat" hela skivan flera gånger, med ett fogverktyg för att fylla ut alla små hål och defekter. 
Sedan har jag slipat en hel del..
 
Slutligen behandlade jag hela skivan två gånger med "Sten och fogskydd" från Texelent. Detta ska skyddar mot fläckar även från syra, är smutsavvisande, värmetåligt och livsmedelsgodkänt. Sen behöver man aldrig göra om behandlingen. Allt låter nästan lite för bra för att vara sant. Men jag har läst mycket innan jag vågade använda det och det verkar vara en sån under-produkt som verkligen fungerar. 
 
 
När denna impregnering torkat ordentligt var jag snabb med att göra ett "vattentest" på skivan, dvs skvätta ut lite vatten på betongen. Om testet lyckas ska vattnet ligga som pärlor, om det misslyckas suger skivan upp vattnet och det blir mörka fläckar. 
 
Efter första testet blev det pärlor och jag blev överlycklig, men sen såg jag att det drog i sig på en liten fläck när vattnet låg kvar ett tag. Jag behandlade därför den fläcken en gång till, sedan gjorde jag om testet när det torkat.
Denna gång gick det super! 
 
Nu är det upp till bevis, vi får hoppas att det håller lika bra som det påstås att den ska göra! 
 
 
Vi är sjukt nöjda! Här ska bakas massor med pepparkakor till jul!!! Som jag längtar! 


KOMMENTARER


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: