Garagetak och innervägg färdigisolerad - Citrusarna flyttar in!

Den sista tiden, eller ja sedan semestern. Har vi spenderat mycket tid i garaget för att försöka få klart det som måste bli klart innan vintern. 
Både för att ha någonstans att förvara alla mina växter och för att inget av det vi gjort ska bli försört när regn och snö kommer! 
I helgen blev vi äntligen klara med isoleringen av taket och jag hade pysslat på med att isolera innerväggen tidigare under veckan. Dock hann vi inte fixa luckan till öppningen i innerväggen under helgen. 
 
 
Men redan i måndags en timme innan jag skulle iväg för kvällsjobb, kollade jag SMHI och insåg att det endast skulle bli +1 natten till tisdagen, man kan väl säga att jag fick rätt så bråttom ut i garaget för att hinna slänga ihop en stomme till en lucka innan jag skulle åka och jobba några timmar. 
På jobbet passade jag på att handla det som saknades och när jag kom hem på kvällen skyndade jag mig att fästa cellplast på insidan av luckan och skruva upp den på plats.
Sedan var det bara att börja bära in alla citrusträd då dessa inte skulle överleva om de stått ute i den kommande kylan under natten!
Oliverna och fikonen får stå kvar ute ett tag till då dessa behöver lite minus för att sätta frukt till våren. 
 
Tänk, vi hann få allt klart för att få in växterna innan kylan kom  - Även om det var med några timmars marginal haha! 
 
 
Igår hade jag en ledig dag, så när jag vaknade gick jag ut till garaget för att fixa det sista runt luckan. Satte lite lister och gummilister för att få den helt tät! 
Luckan blev faktiskt bra, men inte supersnygg just nu haha! Jag tog de vi hade liggandes helt enkelt. När vi ska dra el i väggen framöver kommer vi ta ner gipsen, och sen när vi sätter upp gipsen ordentligt kommer luckan målas in i samma färg som väggen för att synas så lite som möjligt. Så det blir nog mycket snyggare när det är helt klart, men just nu fyller den åtminstone sin funktion! 
 
 
Ja som ni kan se på bilderna är garaget långt ifrån klart, men vi är snart klara med allt som MÅSTE göras innan vintern kommer, och att få förvaringsrummet varmt och tätt har varit prio 1 på den listan. 
Nu återstår isolering av den andra gavlen, ovanför portarna, på med vindpapp på utsidan mellan alla takstolar och underlagsbrädor utanpå detta, men sen så är vi klara med "Det som måste göras innan vintern", så nu är det inte mycket kvar! 
 
Men klara med allt blir vi inte på ett tag, vi får se om vi pysslar något i vinter eller om det får bli till våren, men tanken är att nästa steg sedan är att påbörja dragning av all el. Just nu har vi grendosor och förlängningskablar överallt, vilket inte är supersmidigt. 


KOMMENTARER


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: