Planera och bygga köksö!

Vi har velat lite på varifrån vi ska beställa vår köksö men nu var det dags att bestämma sig. Vårt kök är från Vedum och det är väldigt fint, så det känns dumt att klaga, men vi är vana vid Ikea kök sedan innan och tycker att vi inte får plats med något i lådorna från Vedum. Lådorna är väldigt låga, och de mesta av hushållssakerna måste ligga på sidan för att få plats, nästan inget kan stå upp. 
 
Så när vi skulle bestämma oss för varifrån vi skulle köpa köksö och hur den skulle se ut, åkte jag till Vedum först för att kolla om det var möjligt att få vår ö som vi tänkt oss. 
Måste säga att jag inte är speciellt imponerad på den hjälp jag fick eller den hjälp jag tidigare fått i utställningsbutiken. Både denna gång och gången jag varit där tidigare verkade personalen ha väldigt fullt upp och de har knappt hunnit svara på frågor och hänvisar direkt till hemsidan.
Jag åkte dit för att jag inte visste vad jag riktigt behövde och för att jag behövde råd. Så nej, jag var inte alls nöjd med kundservicen i butiken.
Måste dock tillägga att det är en helt annan service via deras hemsida, där får man svar direkt och de är otroligt effektiva och hjälpsamma, så kan verkligen rekomendera att beställa där, om man vet ungefär vad det är man ska ha!
Men gällande köksön kände jag att det skulle bli för mycket jobb att försöka förklara på telefon eller i text vad det är vi vill ha, och sedan godkänna en order som jag själv "plockat ihop" fast att jag varit osäker på vad som behövs. 
Kundserivcen var en stor faktor och eftersom vi redan varit lite missnöjda med platsen i våra nuvarande lådor, eller framförallt höjden på lådorna så kände jag att vi skippade Vedum gällande våra planer för köksö! 
 
Så när vi uteslutit Vedum ur våra planer var det Ikea som återstod. Så när jag väl bestämt mig för varifrån vi skulle köpa ön, var det bara att åka hem och rita upp den ordentligt. 
Vi har valde att göra en så stor ö som möjligt utan att det skulle kännas trångt. Vi ville även kunna gå runt hela ön, även om den "vanliga" vägen är tänkt att vara närmast kyl och frys.
Den blev tillslut 3 st 60 skåp i bredd, så 180 cm. Sedan ritade jag in 37 cm djupa skåp med tryck-beslag utan handtag på baksidan av alla 60 skåp med lådor. 
Bänkskivan på ön blir därför stor, och jag vill gjuta en egen i betong. Jag vill nämligen ha en rejäl skiva, som tål värme. 
 
 
När jag ritat klart och även N var nöjd, bar jag mig av mot det stora gulblå varuhuset för inhandling av alla delar. Sen blev det att skruva skåp och lådor!
 
 
Fortsättning följer!

ETIKETTER: 2018 | Allmänt | Kök | Vi bygger hus | Vårt hus |

KOMMENTARER

Johanna | 2020-06-08 - 16:13:51 |

Hej
Vilken snygg köksö du har :-)
Ser att du skrev att den är 180bred hur lång är den?
Varifrån beställde du skivan?
mvh Johanna

Svar: Tack snälla!
Den är ca 182 cm bred och ca 135 cm djup och 3 cm tjock!
Skivan har jag gjutit själv och det finns med i ett senare inlägg hur jag har gjort! :)
Här kan du se hur skivan blev när allt är klart. https://rebissen.blogg.se/2018/september/helt-klar.html#comment
Rebecca


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: