Hallbänk

I slutet på januari bestämde jag mig för att få klart min sittbänk. Bar ut den till garaget och började slipa, jag hann bara slipa sittplanken innan maskinen bestämde sig för att lägligt sluta fungera.. Kan väl säga såhär, att gå upp tidigt för att hinna göra klart något och dessutom stå ute i ett kyligt garage, maskinen flög en bit haha. 
 
 
Men nu i helgen blev det inköp av en ny slipmaskin och nu är bänken äntligen klar! 
 
Sinklådorna är innerlådor som tillhör träblomlådor/backar. Jag har köpt mina trälådor på Bauhaus. 
 
För er som undrar hur jag behandlat denna och avlastningsbordet, så har jag gjort såhär:
 
1. Slipat ordentligt, för att få allt trä riktigt mjukt och lent. 
2. Strukit planken med oljebaserad träbets. Jag har använt en bets från ZAR, i färgen 170 Silk Gray. Burken till vänster på första bilden nedan. 
3. Sen har jag målat stommen med en strykning av matt färg från Polycolor, nyans 530 Nero/black. (Andra bilden nedan)
4. När den svarta färgen torkat så reser sig fibrerna i träet något, därför måste det slipas lite försiktigt. 
5. Efter slipningen av stommen försvinner den svarta färgen något på vissa ställen då den endast ligger på ytan och måste därför bättras på!
6. När allt är fint och ordentligt torrt behandlar jag alla ytor med hårdvaxolja från Ronseal, i matt utförande. Burken till höger på första bilden nedan. 
 
Bets och hårdvaxolja köpt på Bauhaus. 
 
Svart mattfärg köpt på WS & company 
 
7. Efter behandling med vax reser sig fibrerna på det betsade träet och detta måste därför slipas av försiktigt. Det räcker att slipa av lite snabbt, då fibrerna är väldigt små och fina. Den svartmålade stommen klarar sig från slipning denna gång då den redan är behandlad. 
8. När allt är lent och fint, har jag på yttligare en behandling med vax för att få en hård och tålig yta. 
9. Klart! 
 
Det är inte alls svårt och jag rekomenderar alla som är sugna på att prova och önskar er lycka till! Jag har fullkomligt förälskat mig i denna grå färg, som jag kallar drivvedsgrå! 

ETIKETTER: 2018 | Allmänt | DIY | Hall | Vi bygger hus | Vårt hus |

KOMMENTARER

Linda | 2018-03-10 - 21:20:20 |

http://nouw.com/Hemljuvligahem

Så snygg bänken blev!

Svar: Tack! 😊
Rebecca


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: