Måste erkänna att det är en fantastisk uppfinning!

Jag kommer från en familj som haft mycket katter i hemmet, vi har under mitt liv alltid använt "vanlig" klumpbildande sand (Betonit) som är den sand man oftast kopplar ihop med kattlådor. 
 
När jag flyttade hemifrån och fick börja välja vad vi skulle ha till vår dåvarande katt, valde vi att fortsätta på den bästa betonitsanden som vi hade provat hemma, nämligen Ever clean, lätt det bästa märket om man väljer att använda denna typ av sand!
Den får fasta klumpar och luftar mycket mindre än övriga sandsorter. 
 
När vi sedan skaffade våra nuvarande småttingar fortsatte vi köra på denna sand, dock fick vår minsting problem med luftvägarna och fick för ca 1 år sedan diagnosen Astma. 
Betonitsand dammar ganska mycket och detta andas katterna in när de besöker lådan. Jag googlade på detta och läste att dammet som de andas in, är ungefär som spackeldamm hos oss människor, vilket är väldigt skadligt. Dammet blir som betong i katternas lungor och är inte alls bra att andas in, detta kan ge olika hälsoproblem, bland annat Astma! 
När jag läste detta beslutade jag mig direkt för att prova något annat. Sagt och gjort, började jag köpa hem olika sandsorter som ej var tillverkade av betonit.
Två sorter som jag provade och som jag mins namnet på var dessa; 
  • Cats best - Öko plus - Tillverkad av fibrer gjord av gran och tall. Denna var enligt olika forum klumpbilande, nästan helt dammfri och skulle lufta minimalt. - Resultatet när jag provade denna var att den dammade nästan lika mycket som Betonit, den absorberade ej lukt som det stod och det luktade apa när katterna varit på lådan! Den var däremot klumpbildande. 
  • Natures calling - Tillverkat av valnötsskal - Skulle vara ca 97% dammfri samt lukta minimalt. - Resultatet när jag provade denna var att den fortfarande dammade men luktade ganska okej efter att katterna gjort sitt. Denna var den sort som jag kände var "mest okej" av alla de jag provade. 
Då ingen av dessa sorter var helt dammfria bestämde jag mig för att tillslut prova på Peewee. Varför jag inte provade detta tidigare var för att jag varit ganska negativt inställd till denna lösning på grund av att jag tyckt att det verkat omständigt då det inte är klumpbildande, att det garanterat borde lukta mycket då man använder pellets, och att det skulle bli dyrt att byta till speciell låda. 
 
Jag började googla runt innan jag bestämde mig för att beställa en låda för att testa. Här nedan ser ni hur en Peewee låda fungerar, 
 
När vi fick hem den nya lådan och ställde ner den med pellets åt våra katter var ingen intresserad av lådan. Ingen av dem förstod att det var en kattlåda och att de fick kissa i den. Vår ena la sig i den och trodde det var en ny rolig sovplats. 
För att få dem att förstå tömde vi vår vanliga kattlåda men lät den stå kvar och fyllde denna med pellets i stället. 
De visste båda två att de skulle gå på den lådan men gick ganska länge runt i cirklar och tyckte inte alls om den nya "sanden", de älskar att gräva mycket i lådan så vi trodde att det skulle bli ett problem. 
Vi lät dem helt enkelt inte välja, så de blev tvugna att acceptera det och det gick bra. Efter några dagar tog vi bort den gamla lådan och ersatte den med den nya Peewee lådan och efter detta har det gått superbra. 
De försöker fortfarande gräva i lådan och vi har därför fyllt lådan något mer än rekomenderat och det fungerar utan problem. 
 
Jag var förvånad redan efter första "toabesöket" att det var så sjukt smidigt. Aldrig mer behöver man rensa en låda! Man tar bort bajset med en vanlig kattspade och slänger detta i komposten. 
Sedan ruskar man på lådan eller drar spaden lite fram och tillbaka i pelletsen i någon sekund. Sedan är det bara att lyfta av och tömma det som hamnat i lådan under i komposten då det är 100% komposterbart. 
 
Efter att ha provat alla andra olika sandsorter som skulle vara luktfria kan jag konstatera att Peewee faktiskt är helt luktfri! Vi tycker att det till och med luktar mindre än Ever clean! 
Det enda som luktar är bajset men de plockar vi bort. Bajset luktar i vad vi än har använt, dock kanske det slutar lukta snabbare i en betonitlåda om katterna gräver över det. I vårt fall gräver de inte över sitt bajs och därav ingen skillnad.  
 
Innan rensade jag kattlådan var 2-3/dag och var rädd att jag skulle behöva lägga massor av tid att rensa Peeweelådan, då de flesta skriver precis som jag att bara man plockar bort bajset så luktar det inget. Vi plockar bort bajset kanske 1 gång om dagen ofta på morgon eller kväll. Dock tömmer jag inte resterande förrän efter 2-3 dagar. 
 
En annan sak som jag trodde skulle vara omständigt var att det var just pellets och att vi skulle behöva köpa speciell Peewee-pellets och att denna inte finns överallt. 
När vi köpte lådan bestämde jag mig för att köpa vanlig träpellets som man eldar med! Denna pellets hittar man i byggvaruhus bland annat. Jag köper min på Bauhaus.
Först köpte jag en säck med 8 mm, och visst det fungerar men den tar längre tid innan den faller isär. Så jag köpte sedan en säck med 6 mm och de fungerar klockrent! 
En stor säck på 16 kg köper vi för 36 kr, vi har just nu gjort av med kanske hälften och då har vi haft den i 3 månader till 2 katter.
Ever clean köpt vi för 199 kr/månaden. Så på 3 månader har vi sparat in 561 kr! 
 
Jag hade många frågor och googlade runt mycket, därför bestämde jag mig för att skriva det här inlägget, så att ni som går i tankar om att byta till Peewee precis som jag och har frågor kanske får svar på dem. 
Undrar ni något är det bara att fråga. 
 
Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig någonsin kommer köpa något annat igen! 

ETIKETTER: 2017 | Allmänt | Våra katter |

KOMMENTARER

Cissi | 2017-03-09 - 16:02:43 |

Hej vännen! Detta kör jag med då min uppfödare använde sig av det när vi köpte Gruffe! Älskar det. Inge sand som sprider sig över hela lägenheten :-D Massa kramar <3

Svar: Jaha okej! Ja det är verkligen superbra! Så smidigt att kunna köpa pellets så pass billigt på jobbet med! :) Kommer aldrig köpa något annat igen :) Kramar <3 <3
Rebecca

%2525252525C5sa | 2017-03-12 - 16:48:25 |

Vad bra!!


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: