Äntligen slutbesiktning

Tänk att den där dagen kom till slut, den där dagen vi väntat på som hela tiden varit så avlägsen. Den dagen var äntligen här! Den 22/9 var det äntligen dags för slutbesiktning med Smålandsvillan! 
Kan säga att vi inte sov speciellt mycket natten innan haha. 
Vi hade slutbesiktningen och den gick väldigt bra. Vi fick inga punkter mer än att det var mycket löv /frön i grunden som grundkillarna fick komma hit för att ta bort. 
När vi gått igenom hela huset tillsammans med byggledare, snickare och besiktningsman från Garbo fick vi skriva på att vi deltagit. Sedan ringde vi banken och ordnade med överföringen av resterande belopp. När det var gjort, sträckte vår byggledare över 5 nycklar till mig och sa ja då är ni husägare, grattis! 
Sedan begav de sig ganska så snabbt härifrån och vi stod kvar med nycklarna i handen och kunde inte riktigt förstå att det var över, att det var vårt! Kan beskriva känslan som ett otroligt lyckorus blandat med ångest haha. 
Det var så overkligt att vi nu skulle stanna kvar när alla de andra åkte och lämnade oss ensamma. Men det var sååå underbart! 
 
 
Efrersom vi valt bort golv från Smålandsvillan, kunde vi inte ha OVK innan slutbesiktningen och då heller inte ha slutsamrådet med kommunen samma dag som slutbesiktningen då OVK måste vara gjord.
För att kunna få en godkänd OVK behöver man ha golv för att kunna sätta dörrkarmar. När de gör en OVK mäter de ventilationen i hela huset och då måste det vara en godkänd glipa under dörrarna för att det ska gå att utföra. 
Då vi skulle få hjälp med bygge och flytt av familjen behövde vi boka tid för OVK och slutsamråd ganska tätt inpå och det blev då den 27/9, dvs 5 dagar efter vi fått nycklarna. På denna tid skulle jag alltså få golvet, dörrkarmar och dörrar på plats för att vi skulle kunna få godkänt och få flytta in!
Då vi hade bokat OVK kl 7 den 27/9 hade vi dessvärre bara 4 dagar att göra klart allt..
 
Efter att vi gått runt och drömt oss bort och planerat ett tag kände jag att det var dags att ta tag i golvläggningen. 
Både för att jag längtat efrer att få börja men också för att jag som sagt hade ett ganska så tajt schemma!
Det tog ett tag att komma igång, då vi var tvugna att diskutera var jag skulle börja och vad vi ville ha för mönster i planken.
Första rummet blev hallen, men det var ganska sent när jag väl började och jag behövde därför jobba på ett tag. Så snälla N åkte iväg och hämtade pizza. Det blev en mysig paus där vi åt sittandes på golvet tillsammans! 😄
 
 
Senare under kvällen kom älskade mamms och papps ner, och fick se huset i verkligheten för första gången! 
Efter en snabbrundtur började grabbarna lyfta garderober, samt lyfta in badkaret på plats samtidigt som jag fortsatte med golvläggningen. Jag ville ha klart åtminstone den långsmala biten i hallen innan vi skulle avbryta för lite sömn. 
 
 
Så efter en lång dag åkte vi till lägenheten för att få några timmars välbehövd sömn inför kommande dagars arbete! 

ETIKETTER: 2017 | Allmänt | Badrum | Hall | Vi bygger hus | Vårt hus |

KOMMENTARER


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: