Närmar sig sitt slut

I fredags ringde de från byggfirman och sa att de kunde komma på måndagen! Självklart - sa jag utan att tänka efter. Det var ju superroligt att de skulle komma så tidigt, men jag tänkte inte alls på hur mycket jobb som behövdes göras innan det gick att börja. Så med tre lediga dagar framför mig blev det att sätta igång direkt.

På den ena väggen som skulle kaklas bilade jag tidigare upp ett 6 cm brett hål från golv till tak för att kunna dra elen till andra sidan i taket. Det var därför ett ordentligt hål samt att gipset från mötande vägg blev väldigt skadad när jag gjorde detta. Så för att överhuvudtaget kunna kakla väggen var jag tvungen att få till ett snyggt och rakt hörn. 
Jag hade även bilat upp på flera andra ställen i köket för att flytta annan el så dessa var jag också tvungen att laga.

Efter många timmars trix och fix blev alla hål lagade och det var dags att lösa själva övergången där elen går i taket då denna möter kaklet. Det blev en låg "låda" för att få en diskret övergång. 
Jag var även tvungen att slipa och måla taket längs med halva köket för att få bort märkena från det tidigare inbyggda ventilationsröret.

Trots många (kändes som oändliga) timmar hann jag precis få klart det viktigaste sent under söndagskvällen för att kunna börja sätta kakel på måndagmorgonen. 
Under måndagen fick kakelgubben upp kaklet och hann även med att foga. Under gårdagen kom han tillbaka och slutförde med mjukfog, så nu är väggarna helt färdigkaklade och det blev galet snyggt! 

Efter att kaklet var på plats körde jag på med det sista för att slutföra allt. Efter några timmars jobb under både måndagen efter jobbet och i stort sett hela dagen igår kunde jag från soffan konstatera att jag ÄNTLIGEN var klar med all målning, spackling och slipning i hela köket!!!

Och nu när kakelproblemet äntlig är löst går det fort, redan i morgon kommer elnisse hit och kopplar in köksbelysningen samt sätter upp de efterlängtade vägguttagen! Så snart slipper vi använda förlängningskablar för att koka tevatten haha! ;)

Så när elnisse är klar i morgon är det bara socklar, en passbit ovanför diskmaskin, en passbit mellan ugn och micro samt kantlister på de små platsbyggdaskåpen som är kvar innan precis ALLT är helt klart i köket!! :D 
 
Vilken känsla det är att gå i köket nu, det blev verkligen superfint!! 
Ärligt talat är jag väldigt stolt över mig själv att jag hunnit med allt, och det trots jobbig förkylning! 

Ursäkta bildkvaliten, fotade med mobilen nu under kvällen.
 
Innan: 
 
Arbetet har börjat..
 
N försökte vara lite rolig och la ut denna bild på FB under arbetets gång med texten "Arga snippan" haha! 
 
Och bevis på att arbete lönar sig.. 
 

ETIKETTER: 2015 | Allmänt | Kök | Lägenhet 4 |

KOMMENTARER

Åsa | 2015-09-17 - 06:49:35 |

skitsnyggt!! verkligen duktigt jobbat! Ska bli så kul att se.Puss puss!<3<3<3

Svar: Tack!! Ja det är ju lite skillnad sedan ni var här sist! kom på att det är mycket nytt, både med köket, nya matbordsstolar och förhoppningsvis ny soffa också! :D
Rebecca


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: