Att ta in våren!

Nu var det längesedan vi hade några växter här inomhus. Faktum är att jag inte vill ha små plottriga krukor i mina fönster, det blir för..."rörigt""lantligt" och "ombonat" för mig. Ska det vara växter ska de helst ta för sig, kunna stå direkt på golvet i en stor kruka och ändå synas. Sen får det absolut inte vara för mycket, inte växter överallt!
En annan sak med mig är att jag inte vill ha växter med blommor, jag vill bara ha det gröna! Vita Orkideér är däremot väldigt vackra och gör sig bra även i vårt hem!
Utomhus är däremot en helt annan sak, där vill jag gärna ha mycket, stora och små, flera olika och helst massor med blommor i fina färger! 
 
Denna tiden på året är jag alltid lika delad, en del av mig är jätteglad att det igår var dags att hämta in vissa av växterna från vinterdvalan i vårt förråd för att se om de överlevt. En annan del av mig skriker "neeeeej, det blir för mycket!!"
Dock är i stort sett alla växterna som stått i vintervila våra utomhusväxter, så direkt det blir lite varmare ute kommer dessa flytta ut, och där blir de så himla fina! Som sagt, utomhus finns inget bättre än massor med växter och då speciellt medelhavsväxter! 
Så jag får kika efter nya knoppar, längta efter värme och försöka njuta av att de är vackra här inne så länge! :)
 
Just nu bor därför Citronträd, Comquat och två "pinnar" inne hos oss, dessa "pinnar"  är mina två fikonträd, de ser inte mycket ut för världen just nu, men de har redan spruckit knopp och bladen är påväg, sedan går det oerhört fort innan alla blad är på plats! I år kanske vi till och med får fikon!! 
 
 
När jord och kruka inhandlades för omplantering av växterna som varit i vinterdvala, gjordes även två andra växtköp.
En vit/rosa Hibiscus, som kommer flytta ut med de andra medelhavsväxterna såfort värmen kommer!
 
 
Sen blev det även en växt som är tänkt att den ska bo inomhus året runt, en Guldpalm!  
Kanske får även denna växt komma ut lite i solen i sommar så att han växer snabbare! Mitt mål är att denna växt ska bli en stor golvväxt så småningom, vilket enligt de på Plantagen inte skulle ta sådan lång tid! 
 
 


KOMMENTARER


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR: